<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Způsob organizace povodňových opatření za povodně > Záchranné a zabezpečovací práce > Evakuace obyvatelstva |
Evakuací se obecně rozumí souhrn opatření, která zajišťují přemístění osob, zvířectva, hmotného a duševního majetku (informací) z ohroženého místa či území na bezpečné místo či území. Je to mimořádné opatření a používá se obyčejně v případech, kdy ostatní způsoby dostatečné ochrany by byly neúčinné.
•kdy rozsah povodně je v daném území předvídatelný s dostatečnou mírou pravděpodobnosti a
•kdy je dostatečnou dobu předem známo, že k takovémuto zaplavení dojde (je známa doběhová doba záplavové vlny, doba celkového a částečného zaplavení, výše hladiny, apod.)
se jedná o evakuaci PREVENTIVNÍ.
Podle klasifikace rozsahu se jedná o evakuaci plošnou – tzn. týká se celého urbanistického celku nebo jeho části. Podle klasifikace způsobu realizace se jedná o evakuaci řízenou – tzn. řízenou orgány veřejné správy (povodňovou komisí obce nebo krizovým štábem obce), jejichž pokyny realizují na místě složky IZS (Policie ČR, Městská policie, HZS, ČČK, aj.). Podle klasifikace skupin obyvatelstva jde o evakuaci všeobecnou – tzn. podléhají jí veškeré osoby.
Přemístění z evakuační zóny se provádí obvykle:
•na základě VÝZVY K EVAKUACI,
•po evakuačních trasách, cestou evakuačních středisek, do míst nouzového ubytování s využitím vlastních dopravních prostředků a nebo
•z míst shromažďování (umístěných uvnitř evakuační zóny či v její blízkosti) po evakuačních trasách, cestou evakuačních středisek, do míst nouzového ubytování za použití dopravních prostředků (obvykle autobusy), zajištěných orgány veřejné správy (povodňovou komisí obce, krizovým štábem obce).
Regulaci pohybu z míst shromažďování do evakuačních středisek a dále do míst nouzového ubytování zajišťuje obvykle Policie ČR.
Provoz v evakuačních střediscích a místech pro nouzové ubytování zajišťuje veřejná správa společně s humanitárními organizacemi a s provozovateli a vlastníky ubytovacích zařízení.
Evakuační střediska slouží k registraci evakuovaných a poskytnutí zdravotnické, psychologické a případně prvotní sociální pomoci (humanitární pomoci).
•kdy rozsah povodně nebylo možno určit nebo předvídat dostatečnou dobu předem anebo
•jde o nenadálou, většinou lokální epizodu (bouře, přívalový déšť)
se jedná o evakuaci BEZPROSTŘEDNÍ.
Podle klasifikace rozsahu se jedná o evakuaci objektovou, ale může jít i o evakuaci plošnou. Podle klasifikace způsobu realizace se jedná o evakuaci samovolnou – tzn. že v počáteční fázi není řízena orgány veřejné správy.
Přemístění z evakuační zóny se provádí obvykle:
•bez VÝZVY K EVAKUACI (anebo ihned po VÝZVĚ K EVAKUACI),
•z ohroženého místa na místo bezpečné s použitím vlastních dopravních prostředků nebo pěšky,
•cestou evakuačních středisek (pokud jsou zprovozněna) do míst nouzového ubytování zajištěného vlastními silami nebo prostřednictvím orgánů veřejné správy (příslušné obce).
Regulace pohybu, provoz evakuačních středisek a připravenost plánovaných míst nouzového ubytování je zabezpečena, podle místních podmínek, až v průběhu několika hodin.
Ve správním obvodu ORP Trutnov připadá v úvahu preventivní, plošná, všeobecná a řízená evakuace před povodní ve městě Trutnov za podmínky obdržení věrohodné informace o záplavové vlně způsobující 100-letou povodeň 10 hod předem. Dále připadá v úvahu preventivní, plošná, všeobecná a řízená evakuace před povodní ve městě Úpice a v obci Havlovice za stejné podmínky anebo za podmínky, že v hlásném profilu Horní Maršov bylo dosaženo průtoku takové mohutnosti, kdy je možno s určitostí říci, že tento průtok (za přispění přítoků řeky Úpy) vyvolá povodeň, která způsobí zaplavení jejich významných částí (především v případě přirozených povodní typu "zimní a jarní" a "letní způsobené dlouhotrvajícími regionálními dešti"). Na ostatním území správního obvodu ORP Trutnov připadá v úvahu většinou evakuace samovolná, objektová – selektivní (na základě vlastního rozhodnutí, v územích ohrožených povodněmi), či částečně řízená, a to na základě výzvy starosty obce – předsedy PK do míst nouzového ubytování (příbuzní, známí anebo místa zajištěná orgány obce). Jde o evakuaci těsně před a v průběhu zaplavení vodou (případně po zaplavení). To vyplývá z toho, že na většině území správního obvodu ORP Trutnov lze předpokládat "rychlý až velmi rychlý" nástup povodně, (charakteristika povodní – viz Druhy a rozsah ohrožení povodněmi). Trvání evakuaceS ohledem na rychlý průběh povodně (vzhledem k charakteru území) lze předpokládat, že půjde většinou o tzv. "krátkodobou evakuaci", kdy jde o opuštění domovů v délce do 24 hod. V tomto případě není zabezpečeno náhradní ubytování v plném rozsahu, ale pouze v omezeném – max. na jednu noc, se zajištěním tepla, zákl. hygienických podmínek a zázemí se zásobováním teplými nápoji, dekami, se zprostředkováním nákupu zákl. potravin, zdravotní a psychologickou pomocí a apod. Není však v žádném případě vyloučena tzv. "dlouhodobá evakuace", kdy zaplavení vodou anebo narušení statiky domů nebo jejich stav (podmáčení, přerušení dodávky tepla, hygienická situace, apod.) nedovoluje návrat obyvatel (i v případě rychlého průběhu povodně) do 24 hodin, a naopak, vyžaduje dlouhodobé ubytování občanů, kteří nemají možnost vlastního náhradního ubytování. V tomto případě se počítá s náhradním ubytováním, stravováním, zajištěním odpovídajících hygienických podmínek, zdravotní, psychologickou a sociální pomocí, případně dalšími službami. Způsob zabezpečení provedení evakuace, dočasného ubytování a stravování evakuovaných občanů ve správním obvodu ORP Trutnov je stanoven v povodňových plánech jednotlivých obcí, které stanoví podrobnosti (řízení a organizace evakuace, evakuační střediska, evakuační trasy, dopravní, pořádkové a zdravotnické zabezpečení evakuace, ubytování, zásobování vodou, stravování, zásobování nezbyt. předměty, atd.) Evakuace se ve správním obvodu ORP Trutnov při přirozených (i zvláštních) povodních zahajuje na základě: •rozhodnutí povodňového orgánu příslušné obce (resp. předsedy povodňové komise – starosty obce) na území příslušné obce nebo •rozhodnutí povodňového orgánu obce s rozšířenou působností (resp. předsedy povodňové komise ORP Trutnov) na území správního obvodu ORP Trutnov (pro území více obcí) nebo •rozhodnutí vyšších územně příslušných povodňových orgánů (povodňová komise Královéhradeckého kraje, ústřední povodňová komise) nebo •vlastního rozhodnutí občana – v případě bezprostřední (nebo nenadálé) hrozby. Poznámka: Současné možnosti předvídání doby nástupu, rozsahu a trvání povodně jsou pro správní obvod ORP Trutnov omezené. V zásadě je rozhodování o jakýchkoliv opatřeních, včetně evakuace, založeno na informacích o dosažení limitních stavů na hlásných profilech, předpovědi počasí ČHMÚ, částečně na odhadu srážkové tendence v Krkonoších a na hydrologických datech a podkladech Povodí Labe, státní podnik |
stránka c_po_evakuace.htm aktualizována: 16.12.2022, publikována: 17.09.2024