Povodňové orgány

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

 INTERNÍ VERZE  [Úvodní stránka]  Věcná část > Řízení ochrany před povodněmi >

Povodňové orgány

Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány.

V období mimo povodeň jsou povodňovými orgány:

a.orgány obcí a v hlavním městě Praze orgány městských částí,

b.obecní úřady obcí s rozšířenou působností a v hlavním městě Praze úřady městských částí stanovené Statutem hlavního města Prahy,

c.krajské úřady,

d.Ministerstvo životního prostředí; zabezpečení přípravy záchranných prací přísluší Ministerstvu vnitra.
 

Po dobu povodně jsou povodňovými orgány:

a.povodňové komise obcí a v hlavním městě Praze povodňové komise městských částí,

b.povodňové komise obcí s rozšířenou působností a v hlavním městě Praze povodňové komise městských částí stanovené Statutem hlavního města Prahy,

c.povodňové komise krajů,

d.Ústřední povodňová komise.

e.Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány.
 

Povodňové orgány mohou v době povodně činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečení řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platných povodňových plánů s tím, že v takovém případě musí neprodleně uvědomit dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.

Povodňové orgány nebo jiné osoby na jejich příkaz jsou při povodni za účelem provádění záchranných a zabezpečovacích prací oprávněni vstupovat v nezbytném rozsahu na cizí pozemky a do objektů.

Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinny povodňovým orgánům pomáhat na jejich výzvu při zajišťování řízení ochrany před povodněmi.

Povodňový orgán nižšího stupně může požádat povodňový orgán vyššího stupně o převzetí řízení ochrany před povodněmi v případě, že vlastními silami není schopen tuto ochranu zajistit.

Povodňový orgán, který převezme řízení ochrany před povodněmi, je povinen oznámit příslušným nižším povodňovým orgánům datum a čas převzetí, rozsah spolupráce, ukončení řízení ochrany před povodněmi a provést o tom zápis v povodňové knize. Nižší povodňové orgány zůstávají dále činné, provádějí ve své územní působnosti opatření podle svých povodňových plánů v koordinaci s vyšším povodňovým orgánem nebo podle jeho pokynů.

Pokud dojde k vyhlášení krizového stavu podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, přejímá řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle tohoto zákona příslušný.

Ve správním obvodu ORP Trutnov je povodňovým orgánem v období mimo povodeň Městský úřad v Trutnově a to jak pro celý správní obvod ORP Trutnov, tak pro územní obvod města Trutnova. Úkoly konkrétně vykonávají:

oddělení krizového řízení, Kancelář MěÚ (zejména úkoly spojené s přípravou na řešení mimořádné události nebo krizové situace "povodeň")

oddělení vodního hospodářství (zejména úkoly spojené s preventivními opatřeními na úseku ochrany před povodněmi)

Mimo to každá obec plní funkci povodňového orgánu ve svém územním obvodu (k.ú.).

Za povodně je ve správním obvodu ORP Trutnov povodňovým orgánem povodňová komise města Trutnova jak pro celý správní obvod ORP Trutnov, tak pro územní obvod města Trutnova. Tato komise (PK ORP Trutnov) je podřízena PK Královéhradeckého kraje a nadřízena všem PK obcí ve správním obvodu ORP Trutnov.

Mimo to, v obcích správního obvodu ORP Trutnov jsou ustanoveny povodňové komise, které plní úkoly ve svých územních obvodech (k.ú.). Tyto povodňové komise jsou za povodně podřízeny povodňové komisi města Trutnova (PK ORP Trutnov).


Věcná část > Řízení ochrany před povodněmi > Povodňové orgány

   | tisk | nahoru |

stránka b_ochrana_po.htm aktualizována: 15.12.2022, publikována: 17.09.2024